IJsselMoves verbindt ondernemende mensen

2019 - NR 0119 interview: Miel de Rooy - illustratie: Merlijn van Eijden
uitgever IJsselmoves

Zijn ogen twinkelen als hij over de IJssel praat. De rivier die al eeuwenlang steden en dorpen in de mooiste stroomdelta van Nederland met elkaar verbindt. Floris Slotemaker, in Zutphen letterlijk aan de boorden van de IJssel geboren, opgegroeid in de Achterhoek en getogen in Deventer is de initiatiefnemer van IJsselMoves. “Met dit magazine wil ik verbindingen leggen tussen ondernemers in deze unieke streek. En dan bedoel ik mensen die iets bijzonders durven ondernemen. Soms tegen de stroom in.”

De naam voor dit magazine heeft hij dus niet voor niets gekozen. “IJsselMoves staat voor de altijd maar stromende levensader, waar het DNA van de regio mee doortrokken is. Maar het staat ook voor het in gang zetten van een beweging om de steeds weer opborrelende ideeën en initiatieven van bewoners met elkaar te verbinden.”

1 miljoen inwoners

De IJsselvallei met z’n krachtige en levendige steden telt zo’n 1 miljoen inwoners, heeft hij uitgezocht. “Daar zitten heel veel mensen tussen met unieke ideeën.” Denkers, doeners, duwers en durvers noemt hij hen enthousiast. “Al eeuwen wordt hier ontdekt, bewerkt en bedacht.  Denk maar aan de Hanze. Je vindt hier overal ondernemende types. In het bedrijfsleven, maar juist ook in heel andere sectoren. Van onderwijsvernieuwers, voedselverbeteraars tot uitvinders en zorgpioniers. Neem een woonzorgcentrum als Humanitas dat er voor kiest om studenten woonruimte te bieden in ruil voor activiteiten met hun bewoners. Daar hebben alle partijen baat bij. Zo’n idee is het toch waard om verder uit te dragen…”

Als ik vertel verbindingen te willen leggen, reageert iedereen enthousiast

Tijdens zijn gesprekken om dit blad van de grond te krijgen, ontdekte hij nog veel scheidslijnen. “Schuttingen tussen provincies, banken, waterschappen, steden en organisaties die zich met hetzelfde bezighouden, maar onvoldoende over het heggetje heen durven kijken. Naar elkaar en naar andere vakgebieden. Als ik vertel daar verbindingen tussen te willen leggen, reageert iedereen enthousiast.”

Floris Slotemaker houdt van mensen die hun nek durven uitsteken en zich verbonden voelen met dit oost-Nederland. Die mentaliteit toont hij zelf ook. IJsselMoves is hiervan het tastbare bewijs. Eerder bracht hij al met succes de City Guide Deventer uit. Een stadsgids om Deventer te ontdekken. En nu dus dit magazine, ook voor eigen rekening en risico, zonder enige subsidie. “Ik zie zoveel mooie initiatieven op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De tijd vraagt daar toch ook om. Onderweg tussen Zutphen en Deventer zag ik een voormalig sportpark vol zonnepanelen ontstaan. Dan wil ik daar gelijk iets mee doen. Met dit medium kan dat. Hier kan ik mensen met een missie een platform bieden.”

Je laten inspireren door ondernemende mensen met een verhaal

Het is ook het moment, constateert hij, om hier richting aan te geven. “We leven nu in een tijd van durven en doen, van start-ups die zich al lerend verbeteren. Dankzij nieuwe technologie is er heel veel mogelijk, internet, medisch, robotisering… Mensen verwachten ook meer. Een boer die alleen boert is onvoldoende, we willen dat hij ook goed is voor zijn dieren en de natuur. Dat leidt soms tot onzekerheid. Maar angst is een slechte raadgever. Je kunt je beter laten inspireren door ondernemers met een verhaal.”

Met IJsselMoves wil hij de andere ondernemers bereiken, die van denken, duwen, durven en doen hun handelsmerk hebben gemaakt. “Een heel diffuse doelgroep die niet op een traditioneel blad zit te wachten met advertenties en stukjes van de PR-afdeling. Ik wil deze ondernemers hun ideeën laten uitdragen, hun ambities horen en hun missie delen. Daar kunnen anderen van leren. Spannende ontwikkelingen genoeg. Met IJsselMoves gaan we deze beweging in gang zetten!”

Floris Slotemaker heeft z’n sporen verdiend in de communicatie- en ontwerpwereld. Met het team eigenz.nl – interactiefburo vindt hij al meer al meer dan 20 jaar, samen met opdrachtgevers de beste route naar hun communicatiedoel. Zo is eigenz  onder meer actief voor ondernemers in vastgoed, toerisme, onderwijs en de uitgeefwereld.

Uitgeverij IJsselmoves  >>  0570 642 897 >> www.ijsselmoves.nl >> uitgever@ijsselmoves.nl

Delen
FacebookLinkedInEmail
Delen via
FacebookLinkedInEmail

Thema’s

  • Bouw Wonen | Bouwen | Utiliteit
  • New world Circulair | MVO | Duurzaam
  • Overheid Stad | Dorp | Bestuur
  • Relax Vrijetijd | Cultuur | Natuur | Sport
  • Zaken Ondernemen van advies tot zorg
  • AGRI Food | Agrarisch
  • Onderwijs Middelbaar | Hoger

Voorgaande edities

NR0119 – 2019
NR0118 – 2018

Animatie video

Top