Veel lef en creativiteit

2018 - NR 0118 fotografie: Filmhuus - interview: Emy Vesseur
Het Filmhuus

Het Filmhuus

Bij Het Filmhuus in Eerbeek werken vier jonge professionals aan onderscheidende filmproducties. Met veel lef en creativiteit gebruiken ze andere invalshoeken om de essentie van bedrijven, gemeenten, provincies en andere opdrachtgevers in de picture te zetten. Authentieke verhalen en social media spelen daarbij een belangrijke rol.

Bij bedrijfsfilmpjes denkt iedereen aan een realistisch filmverslag met muziek en een uitgesproken standaardtekst. Bij het Filmhuus pakken ze dat heel anders aan: “We brengen verhalen in beeld die aan de fantasie zijn ontsproten en bij de kijker daadwerkelijk iets los maken”, zegt filmmaker Paul Haans, die het Filmhuus samen met mediavormgever en communicatie-expert Jeroen Wielheesen in 2016 oprichtte. In verfilmde miniverhaaltjes van dertig seconden laten ze zien waar een bedrijf of merk voor staat. Dat kan op allerlei manieren: groots en meeslepend, ingetogen en poëtisch, met humor, spanning of romantiek. “Statische informatie wordt door ons begrijpelijk en visueel aantrekkelijk gemaakt. De emoties die het verhaal oproept, sporen de kijker aan te kiezen voor jouw product of dienst.” Dat de filmische aanpak van Het Filmhuus werkt, bewijst een filmpje dat het tweetal maakte voor het Eerbeekse garagebedrijf Elshof.

Hierin zie je drie chirurgen bezig met een operatie, terwijl vader en twee kinderen achter een glazen deur gespannen toekijken. Als de operatie ten einde is, zoomt de camera uit en blijkt de patiënt geen mens, maar een auto. Het filmpje werd op Facebook veelvuldig gedeeld en geliked. “Door de monteurs zelf de chirurgen te laten spelen, creëerden we empathie bij de kijkers. Sindsdien is de klandizie van het garagebedrijf enorm toegenomen.”

‘Dat de filmische aanpak werkt, bewijst een filmpje dat Het Filmhuus maakte voor het Eerbeekse garagebedrijf Elshof’

Onderscheidend

Naast het vertellen van een origineel verhaal geloven Haans en Wielheesen ook in de kracht van herhaling. Wielheesen: “Om online op te vallen, moet je op regelmatige basis content genereren. Je kunt dus beter vier filmpjes van dertig seconden posten dan één bedrijfsregistratie van twee minuten. Voor Elshof hebben we in totaal acht korte filmpjes gemaakt, waarin de automonteurs telkens een rol kregen toebedeeld.” Eigenaar Ruben Elshof was zo enthousiast  over de werkwijze dat hij zich als zakelijk producent bij Het Filmhuus aansloot. “Met Het Filmhuus wil ik collega-ondernemers in de regio laten inzien dat er andere mogelijkheden zijn om je op een positieve manier te onderscheiden”, zegt Elshof. “Niet alleen het MKB, maar ook onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en gemeenten kunnen zich in een fictieverhaal presenteren en kijkers triggeren om klant, patiënt, of cliënt te worden.”

Volgens Wielheesen is er voor ieder bedrijf een verhaal te bedenken om de commerciële boodschap te communiceren. “Hier gaan vaak meerdere gesprekken en brainstormsessies aan vooraf. Gelukkig hebben Paul en ik constant creatieve ideeën en ingevingen die we kunnen gebruiken. Daarna maken we eerst een schets van het verhaalconcept die we testen op de klant. Is de juiste snaar geraakt, dan gaan we over tot verfilming.” Als voorbeeld verwijst hij naar de eigen website. “Die is helemaal geïnspireerd door de Netflixserie Peaky Blinders, waar we alle vier groot fan van zijn en precies laat zien hoe we films maken.”

Teambuilding

Een geslaagde filmproductie zit ’m niet alleen in de uitgewerkte verhaallijn en de opgevoerde karakters, maar ook in de gekozen locaties en aankleding. Ralf Wentink, uitvoerend producent bij Het Filmhuus, doet er alles aan om de juiste sfeer op te roepen zodat de kijker zich helemaal kan laten meeslepen door het verhaal en het effect optimaal is. Is de filmproductie af, dan wordt het resultaat online gezet op de bedrijfswebsite en op social media. “YouTube en Facebook zijn het nieuwe televisiekijken. Bovendien kun je op Facebook heel gericht je boodschap promoten tegen relatief lage kosten. Hoe vaker het filmpje wordt gedeeld, hoe beter je doelgroepbereik”, zegt Wielheesen. “Maar het maakproces is minstens zo belangrijk als het eindproduct”, vult Haans aan. “Van de filmdag zelf maken we altijd een bijzondere gebeurtenis, die verbindend werkt en energie oplevert. Het is eigenlijk een soort van teambuidingsdag.

Collega’s leren elkaar op een andere manier kennen, worden minder bang voor de camera en zijn na een aantal films veel zelfverzekerder. Zeker bij grotere groepen zoals gemeenten en scholen, heeft dit een toffe uitwerking. Ook kunnen we aanhaken bij een groter bedrijfsevent, waarbij film als extra item dient.”

‘Niet alleen het MKB, maar ook onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en gemeenten kunnen zich in een fictieverhaal presenteren en zo kijkers triggeren’

Regiomarketing

Behalve bedrijfsfilmpjes maakt het Filmhuus ook korte speelfilms met een bepaalde regio op de achtergrond. Een nog lopende productie is Voor galg en rad, een historische film over de bokkenrijders, een bende die in de achttiende eeuw het gebied in Zuid-Limburg onveilig maakte. De productie heeft een professionele cast en is gefinancierd met crowdfunding en subsidies van enkele Zuid-Limburgse gemeentes en de provincie. “Vertoning in bioscopen en op filmfestivals zorgt immers samen met online marketing voor een aanzienlijke gebiedspromotie. Ook de IJsselregio heeft zijn belangrijke figuren, indringende gebeurtenissen en bijzondere verhalen. Met een mooie verfilming kan je zo’n verhaal nieuw leven in blazen en buiten de streekgrenzen bekend maken”, zegt Haans. “Tegelijkertijd kun je door middel van de geschiedenis actuele thema’s onder de aandacht brengen. Zo gaan we voor de gemeente Liemers een speelfilm maken, waarin we verhalen uit de Tweede Wereldoorlog en over de bevrijding opvoeren.”

Filmtheater

De specifieke voorliefde voor het eigen verhaal uit zich nog in een andere activiteit van het Filmhuus. Om mensen kennis te laten nemen van bijzondere verhalen uit de hele wereld, verzorgen Haans en Wielheesen elke tweede woensdag van de maand een filmvoorstelling in Huize Vredenburg in hun geboorteplaats Westervoort. “Hiervoor programmeren we steeds een kwaliteitsfilm uit het filmhuiscircuit. Het is ontzettend leuk om mensen voor vijf euro een gezellige avond te bezorgen met een mooie film die raakt: story telling is story showing.

 

Het Filmhuus >> www.hetfilmhuus.nl >> welkom@hetfilmhuus.nl >> 06 1252 1333 (Paul Haans)

Delen
FacebookLinkedInEmail
Delen via
FacebookLinkedInEmail

Thema’s

  • Bouw Wonen | Bouwen | Utiliteit
  • New world Circulair | MVO | Duurzaam
  • Overheid Stad | Dorp | Bestuur
  • Relax Vrijetijd | Cultuur | Natuur | Sport
  • Zaken Ondernemen van advies tot zorg
  • AGRI Food | Agrarisch
  • Onderwijs Middelbaar | Hoger

Voorgaande edities

NR0119 – 2019
NR0118 – 2018

Animatie video

Top