Van denkspoor naar identiteit

2019 - NR 0219
IJssel identiteit

Als ik ergens kom om IJsselmoves te bespreken, blijkt al snel dat we samen op hetzelfde denkspoor zitten. Ja, we mogen in deze regio wel wat trotser zijn op wat we doen, wat we presteren, maken en leren. En we zouden wat meer over onze heggetjes mogen kijken en reiken: Hallo buur m/v, zullen we dat voortaan samen doen!

Toch zie ik concreet dat de verbinding in de IJsselvallei groeit; en daarmee wint ook de identiteit aan kracht. Je leest hierover in dit magazine en de online-versie van ijsselmoves.nl. Zo richten we in dit nieuwe nummer de focus op de IJsselvallei in brede zin. Met volop aandacht voor smaakmakende projecten. Zoals klimaatadaptieve tuinen in Steenbrugge bij Deventer. We verhalen over de IJsselkaravaan, een gezelschap dat op een vernieuwende wijze aan de slag gaat met de omgevingswet in de IJsselvallei. Ook cultuur komt natuurlijk aan bod, met het schilderij dat vorm krijgt als kunstopdracht voor het Deventer verhaal. En je leest hoe Hanzestad Zutphen steeds meer een grootstedelijk karakter krijgt.

Gezonde journalistiek

Maar ik krijg bij mijn contacten meer vragen voorgeschoteld. Hoe kan het dat zo’n mooi magazine geen advertenties heeft en toch gratis is, klinkt het verbaasd. Krijgen jullie subsidie? Is de overheid soms geldschieter? Het antwoord is simpel: de organisaties, personen en bedrijven waarvan wij het waard vinden om een plek in IJsselmoves te krijgen, betalen de kosten voor onder meer de professionele journalisten, fotografen, illustratoren, de drukker en de verspreiding. Zo kunnen zij hun inspirerende verhaal kwijt en komen wij met dit mooie blad. En ik kan je verzekeren: het is en blijft een puur journalistiek product. Als redactie kiezen wij volledig onafhankelijk welke onderwerpen interessant zijn.

Zo is IJsselmoves.nl in alle opzichten anders, zeg maar ronduit vernieuwend: goede journalistiek zonder storende advertenties of commerciële boodschappen. Daar zijn we beretrots op. En gezien de lovende reacties valt deze benadering bij velen in de smaak. Aan het volgende nummer wordt dan ook alweer gewerkt.

Wil jij ook meebewegen met de flow van de IJssel? Heb je een interessant verhaal? Laat het mij gerust weten!

Floris Slotemaker
Uitgever

Delen
FacebookLinkedInEmail
Delen via
FacebookLinkedInEmail

Thema’s

  • Bouw Wonen | Bouwen | Utiliteit
  • New world Circulair | MVO | Duurzaam
  • Overheid Stad | Dorp | Bestuur
  • Relax Vrijetijd | Cultuur | Natuur | Sport
  • Zaken Ondernemen van advies tot zorg
  • AGRI Food | Agrarisch
  • Onderwijs Middelbaar | Hoger

Voorgaande edities

NR0119 – 2019
NR0118 – 2018

Animatie video

Top